Om klubben

Säffle-Åmål Dykarklubb är en ideell förening som har funnits sedan 1970. Klubben består till största delen av apparatdykare, men även av fridykare.
Bland vårat antal medlemmar finns alla ”sorters” dykare representerade och det är därför inte svårt att hitta passande dykkamrater. Vi är ett glatt gäng, såväl i vattnet som på land och samarbetar för att allt i föreningen ska fungera bra. Vår klubbstuga är belägen på ön Fogden utanför Åmål. Vid stugan dyker vi, har kursavslutningar och fester.

För oss i Säffle-Åmål Dykarklubb är det viktigt att dykning ska vara både roligt och säkert. All dykning sker efter varje dykares egen förmåga och alltid med säkerheten i fokus. Varje år genomförs ett antal klubbdyk på olika platser, både i närområdet, men även på västkusten och i Norge. Vi gör såväl naturdyk som vrakdyk och tar oss ibland an olika dykuppdrag. Klubbens årliga höjdpunkt är vad vi kallar ”kusthelgen”, en helg under sommaren, fylld av dykning, en och annan grillkväll och mycket härlig gemenskap.

Det är även under de mindre dykvänliga årstiderna som vi håller i olika dykutbildning (med samarbete med WeDive).
Säkerhetstänkandet i klubben är högt och vår ambition är därför att våra medlemmar och instruktörer ska ha en bra utbildning. Detta är något vi finner viktigt och satsar mycket på.

De flesta klubbdyk går av stapeln sommartid, men aktiviteter sker även under andra delar av året. Vintertid, då förutsättningarna att dyka utomhus kan vara begränsade, har våra medlemmar möjlighet att kostnadsfritt besöka Säffle badhus under våra klubbtider. När våren är här är det dags för avrostningsdyk vid 1:a maj och sedan är utesäsongen i full gång.

FOGDEN

Tack vare entusiasten Håkan Skog,har vi en fin stuga på ön Fogden som ligger 1.5 sjömil från A-hamnen i Åmål. Hösten 1991 ordnade Håkan med Åmåls kommun så att vi fick tillstånd att bygga om den fallfärdiga ladugården till klubbstuga.

Fogden i Åmål

Ägarförhållandena var oklara men det blev snabbt undersökt och nu arrenderar klubben stugan av kommunen.
Under åren har stugan byggts till och allt material har dom fraktat med båt eller på isen.